Menu
Homepagina » Blog » 10 Unieke tips om voorgoed af te rekenen met vliegangst

10 Unieke tips om voorgoed af te rekenen met vliegangst

Op vakantie gaan is een van de meest ontspannende dingen die je kunt doen. Je hebt tijd om te ontspannen, staat op het punt nieuwe delen van de wereld te verkennen en plezier te maken.

Voor sommige reizigers is het idee om op vakantie te gaan echter een stressvolle en angstige ervaring op zich. Vliegangst heeft invloed op miljoenen mensen en voorkomt soms zelfs dat mensen überhaupt vliegen. Er zijn echter manieren om een vliegangst te verminderen of zelfs te overwinnen. Hieronder krijg je 10 unieke tips om voorgoed af te rekenen met vliegangst, waardoor elke vliegvakantie enorm aangenaam en leuk wordt:

1. Ken de feiten

Angst wordt meestal gevoed door catastrofale en ‘wat als’-gedachten. Wij mensen zijn meesters in het levendig voorstellen van de allerergste scenario’s. Om dit te verminderen, is het belangrijk vertrouwd te raken met feiten over vliegen. Statistieken hebben aangetoond dat vliegen een van de veiligste manieren is om te reizen. Veel veiliger bijvoorbeeld dan in de auto steppen en een stukje te gaan rijden.

Een ander belangrijk feit om goed te onthouden is dat vliegtuigen zijn gebouwd voor turbulentie, en de meeste turbulentie die passagiers ooit meemaken is veel minder dan vliegtuigen daadwerkelijk aankunnen. Door deze en andere feiten te onthouden, wordt de vliegangst niet volledig geëlimineerd, maar wel de stress en angst die daarmee gepaard gaan.

2. Bereid je voor

Zorg ervoor dat je je goed voorbereidt op je reis door naar een speciale geluidsopname te luisteren, waarmee je vliegangst voorgoed elimineert. Hierdoor wordt je vakantie vanaf het begin al een heel stuk fijner en heerlijk relaxed.

Verpak een hoofdkussen, oordopjes en een oogmasker om lawaai te verminderen en een kalmerende omgeving te creëren tijdens de vlucht. Alles wat je kan afleiden van je angst is goed om mee te nemen tijdens het plannen en verpakken voor je reis. Zorg er ook voor dat je vroeg op de luchthaven arriveert, dat je je paspoort of ID-kaart en instapkaart klaar hebt liggen en dat je vloeistoffen uit je handbagage verwijdert wanneer je door de poortjes moet. Dit geeft je voldoende tijd om te ontspannen op de luchthaven en het helpt onnodige stress te voorkomen.

3. Check bijtijds in en kies je stoel 

Voel je je prettiger zittend op een stoel bij het raampje of aan het gangpad?

De meeste luchtvaartmaatschappijen bieden tegenwoordig de mogelijkheid om je stoel vóórdat je vertrekt te kiezen. Reserveer dus de plek die je het prettigst vindt.

In sommige gevallen is het de moeite waard om naar Business of First Class te upgraden, omdat je je daar een stuk comfortabeler voelt.

Wat ook goed is om te weten is dat turbulentie meestal meer voelbaar is als je achterin zit. Probeer dus zo veel mogelijk een stoel vooraan te krijgen.

4. Geen koffie, energy-drinks of alcohol

Koffie en energy-drinks bevatten cafeïne en kunnen een zenuwachtig gevoel versterken. Dit effect kan ongeveer vijf tot zes uur aanhouden. Drink dit dus niet.

Als het gaat om alcohol, kan één drankje je zenuwen kalmeren, maar het effect is zeer tijdelijk en wanneer het uitgewerkt is heb je meestal een tegenovergestelde reactie.

5. Eet weinig, maar wel geregeld

Om tijdens de vlucht je bloedsuikerspiegel op niveau te houden, is het belangrijk om niet te veel te eten voor en tijdens de vlucht. Probeer in plaats daarvan weinig en vaak te eten.

Het is van groot belang om altijd een lichte snack bij de hand te hebben. Ook kun je van tijd tot tijd wat fruitsap bestellen.

Zorg ook voor voldoende water om voor en tijdens de vlucht niet uit te drogen. De lucht is in het vliegtuig vaak extreem droog.

6. Informeer de stewardess en praat met je mede-passagiers

Stewardessen hebben elke dag te maken met angstige mensen en zijn getraind om hiermee om te gaan. Het is hun taak ervoor te zorgen dat hun passagiers zich op hun gemak voelen.

Daarom is het belangrijk om ze meteen te laten weten dat je vliegangst hebt. Praat met ze! Zij kunnen je ter plekke nuttige tips geven die ze uit ervaring hebben geleerd.

Ze zullen ook vaker bij je langskomen om te zien hoe het met je gaat. Het uitspreken van je angst tegen je partner of stewardess kan een enorme hulp zijn en de vlucht tot een aangename ervaring maken.

7. Leer een paar ademhalingsoefeningen (extreem behulpzaam)

Naarmate de zenuwen en angst toenemen, kan je ademhaling oppervlakkig worden. In deze gevallen is het belangrijk om je te concentreren op je ademhaling.

Adem diep en langzaam in door je neus gedurende 5 tellen en adem daarna langzaam 7 tellen uit via je mond.

Herhaal dit proces, totdat je je rustiger voelt en je ademhaling weer normaal is.

Als je weet welke dingen je het engst vind (bijvoorbeeld stijgen, turbulentie of landing), richt je dan op je  je ademhaling tijdens die momenten.

Soms kan het helpen om de hand van je partner vast te houden, als je samen reist, terwijl je deze ademhalingsoefeningen doet.

Met de speciale geluidsopname van tip 2 leer je altijd vanuit een nieuw automatisme deze gezonde ademhaling toe te passen. Je kunt het dan nooit meer vergeten.

8. Leid jezelf af tijdens de vlucht

Doe wat nodig is om jezelf af te leiden van je angst. Kijk een film op je tablet, luister naar muziek of praat met medepassagiers.

Los een kruiswoordpuzzel op, lees een boek of doe een dutje. Alles dat je gedachten afleiden is goed en behulpzaam.

Als je een lange vlucht voor de boeg hebt, kun je jezelf afleiden door om de zoveel uur op te staan en een wandeling te maken door de gangpaden. Dit kan het gevoel van opgesloten zitten, dat je misschien ervaart, tegengaan. Bovendien helpt het om angstniveaus te verlagen.

9. Maak onderscheid tussen gevaar en angst

Terwijl je lichaam op dezelfde manier reageert op gevaar als angst, is het belangrijk om te beseffen dat, hoewel je bang bent om te vliegen, je eigenlijk niet in gevaar bent.

Een afleidingsmethode die vaak helpt, is nadenken over je bestemming, in plaats van je te concentreren op de reis zelf.

Wat voor leuke dingen ga je allemaal doen daar? Denk zo veel mogelijk daaraan en probeer je nu al in te leven!

10. Luister naar de sessie ‘Vrij van vliegangst’

Hoewel al even aangehaald in tips 2 en 7 is het beste dat je kunt doen om voorgoed van vliegangst af te komen, enkele keren luisteren naar een speciaal daarvoor ontworpen professionele geluidsopname.

Met deze geluidsopname pak je effectief en snel je vliegangst aan en ga je veel meer ontspannen op vakantie en kom je meer ontspannen terug!

Het effect van deze sessie is blijvend. Je zult je heen- en terugvlucht veel prettiger vinden, omdat het onnodige angst- en zenuwengevoel volledig geëlimineerd wordt.

Daardoor voel je je vrij en op je gemak voor, tijdens en na de vlucht.

Voor een eenmalige kleine investering ben je voorgoed af van je vliegangst en ga je compleet ontspannen op vakantie!

Voor meer info en downloaden van deze sessie klik je hier.

Wil je Trancewerk aanbevelen op Facebook? Dankjewel 🙂

Over Michel Lejeune

Michel Lejeune is internationaal gecertificeerd klinisch hypnotherapeut en expert op het gebied van het menselijk onderbewustzijn. Sinds 2006 ontwikkelt hij professionele hypnosesessies, waarmee meer dan 1500 verschillende oplossingen geboden worden voor een groot scala aan klachten en problemen. Zijn sessies zijn inmiddels door meer dan 130.000 mensen gedaan.

Laat een bericht achter

Je e-mail adres wordt niet getoond.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*

Geen producten